Lediggængeren møder Willumsens Pegasus (2003)
Souvenirbilleder fra Mallorca (2005)
Trappenisten møder Elevatisten (2003)
Is the Bathroom Still There? (1992)
Hvem har set mit spisestel? (2000)
Opstigelse til erkendelse (2009)
Lediggængeren i Hvide Sande(2008)
Lediggængeren møder Willumsens Pegasus, 2003,
Udstillingen "Interim 2003", Den Frie Udstillingsbygning
Den Frie Udstillingsbygning, tegnet af Willumsen, er kendt for sine fine lysforhold.
Trækasse, der mimer loftet, ca. 210 x 420. Bemalet dug, der mimer loftet. Farven skifter alt efter vinklen, man ser den fra.
Det fremmer samtalen, at man ser noget forskelligt, hvilket flytter fokus fra værket til beskueren.
Udsnit: Bomuldslærred med interferensfarver og grafit
Udsnit: Bomuldslærred med interferensfarver og grafit
Udsnit: Bomuldslærred med interferensfarver og grafit
1 - 3
<
>
Fotos: Dorte Krogh
Souvenirmaleri fra Mallorca, 2005
Udført efter et Artist in residency på CCA Andratx, Mallorca. Opgaven : Et landskabsmaleri i det fri. Resultat: Hvis jeg ikke må komme til landskabet, fordi alle de historiske landskabsmalere spærrer for udsigten, må landskabet i form af krydsfinersplader komme til mig i mit værksted i København.
Udstillet på udstillingen “Interim 2005”, Den Frie Udstillingsbygning, København
Souvenirmaleri fra Mallorca
Landskab i sne med oliventræer , 2005, 122x183 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab i solnedgang. En sommer på Mallorca, 2005, 99x122 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab med træer og Lediggænger Sankt Elm, 2005, 84x122 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab i tåge , 2005, 70x105 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab mod Sa Dragonera og Lediggænger, 2005, 93x139 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab i solnedgang Andratx, Ein Sommer auf Mallorca. 2005, 122x183 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab med appelsintræ og Lediggænger, 2005, 122x183 cm, acryl på krydsfinér.
Souvenirmaleri fra Mallorca. Landskab. Un été a Majorque, 2005, 90x130 cm, acryl på krydsfinér.
Mallocinsk landskab, 2005, 62x93 cm, farveblyant på manifold.
Foto af udstilling. Den Frie Udstilllingsbygning, 2005
Mallorca: nat. ca 30x45 cm, jord fra Mallorca
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Mallorca: nat. ca 30x45 cm, jord fra Mallorca
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Mallorca: nat. ca 30x45 cm, jord fra Mallorca
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Mallorca systematik. Jord fra Mallorca,
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
4 landskabsstudier á ca. 10x15 cm, jord fra Mallorca,
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. Ca. 35 x 140 cm, jord fra Mallorc,
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. Ca. 45 x 140 cm, jord fra Mallorca,
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. Sa Coma 2. Ca. 40 x 60 cm, jord fra Mallorca
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. Sa Coma . Ca. 40x60 cm, jord fra Mallorca
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. 40x50 I ramme, Tush og fosforiserende tråd på manifold, set i lys, Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Landkort Mallorca. 40x50 I ramme, Tush og fosforiserende tråd på manifold, set i mørke, Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
Sa Dragonera. 4 stadier under uvejr. Foto. 40 x 15 cm,
Ikke udstillede studier, Foto: Dorte Krogh.
22 - 22
<
>
Trappenisten møder elevatisten
-en stedspecifik installation i Charlottenborg Udstillingbygnings forhal og trapperum. Installationen er et led i en undersøgelse af mellem kunst, design og jura.
Det folkelige: „Transitbutikken“. Galleri- og museumsværker af Transit: CPH’s kunstnere er i forhallen præsenteret i butikssammenhæng. Det er har muligt at købe et særligt minde om udstillingen med hjem.
Det sociale: Trappen og elevatoren som mulige mødesteder. Til den ene side mødes ELEVATISTENS blik på „op- og nedstigningsbilledet“ af TRAPPENISTER på Forårsudstillingen anno 1902. Til den anden side møder blikket nutidige TRAPPENISTER på vej til og fra udstillingssalene.
Det historiske: Arkitekt Albert Jensens (1847-1913) 1800-talstrappe. der lå til venstre for indgangen, fungerede som en scene, hvor man så og blev set. Modsat har den nuværende trappe fra 1979 med dens „sneglegang“ og repos overraskelses- og overvågningskarakter. Fra repos’erne i snittegningen, der var udmålt i alen, udgår den nutidige trappe, med mål i cm. Var den gamle trappe af træ eller marmor?
Det økonomiske: For at få kunstværkerne på udstillingen i cirkulation og ud til en bredere kreds er der udstedt „Investeringsbeviser“ med pålydende værdi 1500 kr, til en pris af 1000 kr. Investorer får forhåndsrabat på 33% samt en række fordele, for eksempel ret at sidde i „Transitbutikken“s „V.I.P. lounge“.
Det ubemærkede: Lediggængeren lægger mærke til det, vi andre ofte overser, for eksempel fænomener, der opstår ved relationen mellem lys, billed og TRAPPENIST/ELEVATIST i „Op- og nedstigningsbilled“.
„TRAPPEUR“ på kanten. Trappeangst.
Det juridiske: Uanset om man overser de autoritære anvisninger eller aktivt vælger at benytte trappen henholdsvist elevatoren op til udstillingssalene, gribes man af insigt og indsata at nå udstillingssalene ad anden vej.
„Investeringsbeviser“ i samarbejde med Marianne Hesselbjerg.
Jobim, 2003
Udstillingsudsnit, Charlottenborgs Forhal.
Stregtegning. Ca. 5 x 7 m. Blyant. En opskalering af arkitekt Albert Jensens trappearkitekturtegning. (Vægtegningen er udført af Johannes Balsgaard)
Trapper i marmoreret træ. Med kunst af udstillingsdeltagere til salg.
Trapper i marmoreret træ. Med kunst af udstillingsdeltagere til salg.
Trapper i marmoreret træ. Med kunst af udstillingsdeltagere til salg.
Trapper i marmoreret træ. Med kunst af udstillingsdeltagere til salg. Udsnit
Trappenister her. Klæbefolie. Til højre et 10 meter langt maleri, som kun kan ses inde fra elevatoren i bevægelse.
Op- og nedstigningsbillede. Hvid tush på ubehandlet lærred. 10x 1,20m. Udsnit af maleri. Motiv efter stik Forårsudstilling 1902. Viser Charlottenborgs trappe før 1979.
Elevatister her. Klæbefolie. I baggrunden: Lediggængere i keramik og en Trappeur i gips. Charlottenborgs 1. sal
Elevatister her. Trappenister her. Klæbefolie. Charlottenborgs 1.sal.
Trappeur, 20 x 5 cm gips
Den klassiske lediggænger, ca. 20 cm, rustfrit stål
Den klassiske lediggænger, variable størrelser, keramik
Den barokke lediggænger, ca. 20 cm, rustet jern.
14 - 14
<
>
Fotos: Torben Dragsby. (Katalog)
Is the Bathroom Still There? Installation, 1992,
The Alternative Art Space, Pittsburgh, PA
Text on wall, wall-drawing with pencil, soap, collected and framed toilet paper wrappings from different restaurants around Pittsburgh, ceramic tiles.
Is the Bathroom Still There? Installation,
Soap on a piedestal of marmor
Soap, close up
Tekst med blyant på væg
Bathroom behind the curtain, 2 framed toilet paper wrappings
Toilet paper wrappings in a golden frames
Toilet paper wrappings in a golden frames
Ceramic tiles, black, in both windows
8 - 8
<
>
Foto: Todd Bartel
Retten er sat. 2000, Forårsudstillingen. Charlottenboerg
En undersøgelse af forholdet mellem kunst og design i en censureret kontekst. Stjålet keramik og udstillingsbord.
Efterlysning. Annonce i Politiken. Foto på transparent plast
Udstillingsudsnit
Close up. 5 stjålne genstande
Postkort. 10x15 cm. Foto på transparent plast.
4 - 4
<
>
Opstigelse til erkendelse, §291, 2009, (katalog)
Video som dokumentation af fuldendelsen af Opstigelse til erkendelse.
Vist på udstillingen ”Interim:Metropol:Rundetaarn, Rundetårn, 2009
Rundetårn med bibliotek og observatorium var oprindelig tænkt som et sted, hvor de studerende kunne ”opstige til erkendelse”. I Rundetårns indgang hænger et gammelt maleri med en tekst, der forbyder al skrivning, tegning og ridsning på vægge og loft med mere samt at gerningspersoner straffes med bøde efter politivedtægten. I dag henhører hærværk under straffeloven og straffes med fængsel op til 6 år.
Teksten : Udklippede bogstaver i sølvpap. 10 cm, nylonsnor, galvaniserede skruer.
Teksten i loftet lyder:
§291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
§291, stk. 2. Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk eller organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet skyldig efter nærværende paragraf eller efter § 180, §181, §183, stk. 1 og 2, §184, stk.1, §193 eller §194, kan straffen stige til fængsel i 6 år.
Videoen viser, hvordan folk bevæger sig rundt i samme mønster på gulvet, når de læser teksten, der hænger i loftet.
Opstigelse til erkendelse. §291. 2009, Pap, snor, skruer.
Opsat i loft ca. 10x10 m.
Udstillingsudsnit
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
I ly af nattens mørke. Fotos. Indgår i kataloget.
10 - 10
<
>
Foto: Jeppe Sørensen
Videodokumentation: Niels Plenge
Hvide Sande Visualized. 2008, Udstillet på udstillingen ”Kunst i Dybet”,
i Slusens Manøvregang, Hvide Sande
Lediggængere i solnedgang. 120 x 140 cm, Interferens guld, Hvide Sande sand på lærred
Kort over Hvide Sande. 40x50 cm, neon-rød, Hvide Sande sand på lærred
Kort over Hvide Sande. 20x30 cm, neon-rød, Hvide Sande sand på lærred
Kort over Hvide Sande. 20x30 cm, interferensfarver på lærred
Position Hvide Sande. 50x60 cm. Interferensfarver på lærred.
Samme billede set fra forskellige vinkler
Position Hvide Sande. 50x60 cm. Interferensfarver på lærred. Samme billede set fra forskellige vinkler
Lediggænger på havnen. 40x30 cm. Interferensfarver, grafit på lærred. Samme billede set fra forskellige vinkler
Lediggænger på havnen. 40x30 cm. Interferensfarver, grafit på lærred. Samme billede set fra forskellige vinkler
Måne over Hvide Sande havn. 20x30 cm. Interferensfarver på lærred.
Samme billede set fra forskellige vinkler
Måne over Hvide Sande havn. 20x30 cm. Interferensfarver på lærred.
Samme billede set fra forskellige vinkler
Overblik over Hvide Sande havn. ( orange ) , 15x20 cm, Interferensfarver, blyant på papir.
Overblik over Hvide Sande havn. ( grøn ) , 15x20 cm, Interferensfarver, blyant på papir
Overblik over Hvide Sande havn. ( rød ) , 15x20 cm, Interferensfarver, blyant på papir
Overblik over Hvide Sande havn. ( blå ) , 15x20 cm, Interferensfarver, blyant på papir
Overblik over Hvide Sande havn. ( violet ) , 15x20 cm, Interferensfarver, blyant på papir
13 - 15
<
>
Fotos: Dorte Krogh
Spor 12 linje H, Udsigtsbilleder i fart mellem København H og Frederikssund. Skæve formater.
Udstillet på ”Kunsten, Skolen, Nødvendigheden”, i anledning af Thorstedlund Kunsthøjskoles 25års jubilæum, Langes Magasin, Frederikssunds Kunstforening, 2008.
Spor 12 linie H, rød, 2008, ca. 40x40 cm, akryl, interferensfarve.
Set fra siden er det beige
Spor 12 linie H, blå, 2008, ca. 40x40 cm, akryl, interferensfarve.
Set fra siden er det beige
Fotos: Dorte Krogh
Stedet. Ca. A3 størrelse. Papir, farve i klips-ramme
Stedet. Ca. A3 størrelse. Papir, farve i klips-ramme
Stedet. Ca. A3 størrelse. Papir, farve i klips-ramme
Stedet. Ca. A3 størrelse. Papir, farve i klips-ramme
Stedet. Ca. A3 størrelse. Papir, farve i klips-ramme
Fokus 1: Ca. 60 x 60 cm, akryl på lærred
Fokus 2: Ca. 60x60 cm, akryl på lærred
Situationen: ca. A3, foto
Situationen: ca. A3, foto
Situationen: ca. A3, foto
Situationen: ca. A3, foto
2 - 11
<
>
Homewood Cemetary. Pittsburgh, 1991,
In collaboration with Janet Kettering, Homewood Cemetary, Pittsburgh. A project about the social in life and death. A comparative research into city-planning and graveyard plot-planning.
Udstillet på Carnegie Melleon University, Fine Art, forsøgt udstillet på den privatejede Homewood Cemetary, men afslag fra bestyrelsen.
En del billeder bortkommet.
Mapping. 1991, 18x26 cm, guld ca. 24 karat og guldspray på papir. Marmoreret træramme
Go dig my grave 1. 20x30 cm, Foto: Bianca Maria Barmen
Go dig my grave 2 (øverst). 20x30 cm, Foto: Bianca Maria Barmen
Go dig my grave 3. (nederst). 20x30 cm, Eget foto
Engle 1-4. Ca. 10x10 cm, akvarel
Mapping. Ca. 40x50 cm, collage
Udstillingsudsnit
5 - 6
<
>
Om prostitution. Ca. 600 cm snor med found objects.
Om prostitution. Ca. 600 cm snor med found objects.
Om prostitution. Ca. 600 cm snor med found objects.
1 - 3
<
>
Aliquippa Exists, 1993.
Udstillingen 24 Hours in Aliquippa.
(Katalog) Sammen med The Water Autorities og byens bandeleder.
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
Collages, ophængt i kondemneret bygning. Kortet viser byens kloaksystem
11 - 11
<
>
No food, 1991
Udstillingen 40 Days and 40 Nights, Hunt Library, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA
Tal valgt af bibliotekar, Sandra Smykla,
Glas, likøræg, stof, metal, papir, træ
Glas, likøræg, stof, metal, papir, træ
Glas, likøræg, stof, metal, papir, træ
Glas, likøræg, stof, metal, papir, træ
4 - 4
<
>
A.M. JOBIM SHOWBIM JOCHIMSEN©2015